
Mintis palyginti Č .Milošo ir V. Papievio tekstus kilo klausantis V. Papievio knygos „Ėko“ pristatymo. Jis pats kalbėjo apie savijautą karantino metu ir pasikeitusį miestą. Pagalvojau, kad bėgimas nuo savęs…

Paskutinėje problemos sprendimu grįstoje J. V. Gėtės pamokoje narpliojamas detektyvas: kodėl Fausto siela, ištarus suderėtą frazę, netitenka Mefistofeliui. Ar pažeistos tam tikros sutarties sąlygos (prisiminkime, rašytojo Gėtės išsilavinimas buvo teisinis…

LKLMS taip pat siūlo doc. dr. Žydronės Kolevinskienės paskaitą apie literatūros ir šiuolaikinių muzikinių žanrų sintezę! Paskaitoje analizuojami Jono Aisčio eilėraščiai, dzūkų psichodelinis rokas, Žemaitės kt. autorių kūriniai. Parodoma, kaip…

Doc. dr. Vigmantas Butkus, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto Naujosios literatūros skyriaus vyresnysis mokslo darbuotojas, skaitė pranešimą „Lietuva ir lietuviai latvių literatūroje: bendra apžvalga“, kuriame ieškoma atsakymų, kiek literatūrinėje baltistikoje…

Vilniaus universiteto profesoriaus Pauliaus V. Subačiaus pranešime „Maironio „Lietuva brangi“: nuo eiliavimo prie eilėraščio“ pristatomas labai įdomus ir mokykloje kiek neįprastas tekstologinis žvilgsnis į Maironio kūrybą (o daugiausiai – eilėraštį…

Alberas Kamiu. „Svetimas:“: https://www.patogupirkti.lt/knyga/svetimas.html Antanas Škėma. „Balta drobulė: https://www.patogupirkti.lt/knyga/balta-drobule-serija-mazos-dideles-knygos.html Kitos Antano Škėmos knygos: https://www.patogupirkti.lt/antanas-skema-knygos/ Balys Sruoga. „Dievų miškas“: https://www.patogupirkti.lt/knyga/dievu-miskas-serija-mazos-dideles-knygos.html Kitos Balio Sruogos knygos: https://www.patogupirkti.lt/balys-sruoga-knygos/ Francas Kafka (įvairūs kūriniai): https://www.patogupirkti.lt/franz-kafka-knygos/ Henrikas…

Pamokoje keliamos ir sprendžiamos dvi problemos: pirma susijusi su realistų kūryboje dažnu autobiografiškumu, antra - su dialogiškumu. Pirmoje apysakos pamokoje, nagrinėjant pratarmę „Baltasai šešėlis“, stengiamasi suprasti, kodėl dominuoja liūdna, bet…

Kelionę po Romantizmo epochą su mokiniais pradedame nuo Adomo Mickevičiaus, pasaulinio garso poeto. Pragmatiškos, vartotojiškos pasaulėjautos XXI a. žmogui galbūt keisti atrodo anos epochos asmenybės potyriai, nepaaiškinami racionaliais, materialiais kriterijais.…

Šį sykį analizuojamas filosofinis Donelaičio poemos „Metai“ lygmuo: žmogaus požiūris į Dievo siunčiamus likimo sunkumus, jo trapumą ir laikinumą. Ieškoma atsakymų į klausimus: kaip žmogus turėdamas nelabai didelį pasirinkimą turėtų…

Nors „Metuose“ moralizuojantis balsas skamba garsiausiai, tačiau kartai jis nurimsta ir moralas virsta lyrišku gamtos aprašymu. „Metuose“ kuriamas ryškus kontrastas tarp gamtos ir socialinio gyvenimo. Gamta poemoje yra tobulas Dievo…

Pamokoje aiškinamasi, ar tikrai klasikiniame kūrinyje visada brėžiamos griežtos gėrio ir blogio ribos. Kodėl „Metuose“ didžioji dalis ponų ir svetimtaučių vaizduojami neigiamai? Kokios dvi neviežlybų būrų pasisakymų funkcijos? Kaip „Metų“…

Šioje Kristijono Donelaičio poemos „Metai“ analizės pamokoje aptariami moralizavimo tikslai - užtikrinti fizinę, socialinę ir dvasinę būrų harmoniją. Paanalizavus ištraukas prašoma užpildyti lentelę, kurioje reikia didaktines intencijas susieti su pateiktomis…

Analizuojama, kaip poemoje „Metai“ kuriamas tautinės tapatybės modelis, kuriame tautiškumas grindžiamas etnine priklausomybe lietuvių tautai ir moralinėmis pietistinėmis nuostatomis. Darbą siūloma organizuoti grupėmis, kurios prisiima tam tikrus – teologų, kultūrologų,…

Antroje pamokoje stengiamasi atskleisti K. Donelaičio „Metų“ nestereotipiškumą. Išsiaiškinama, nestereotipinio kalbėjimo būdo intencijas, dominuojančią XVIII amžiuje didaktinę tendenciją, panašumą su herojiniais epais bei paliečiamas ir filosofinis poemos aspektas – bandymas…

Analizuojant šį tragedijos skyrių prisimenamos priežastys, dėl kurių Margarita atsiranda kalėjime. Kontekstas apie viduramžių Vokietijos visuomenės požiūrį į puolusią moterį leidžia mokiniams suprasti ir įvertinti patriarchalinės visuomenės moralines normas bei…

Ši pamoka apie naująjį Fausto pažinimą ir kartu apie Margaritos ir Fausto santykius, jų perspektyvą. Keliama problema, ar herojų tarpusavio santykiai pagrįsti meile ar tik aistra vienas kitam (semantinės ypatybės…

Per pirmąją pamoką siūloma susipažinti su istoriniais, kultūriniais, religiniais bei biografiniais pirmojo lietuvių grožinio kūrinio pasirodymo kontekstais. Perskaičius pateikiamą teorinę medžiagą reikia užpildyti kontekstų temos žemėlapio schemą.

Fausto ir Mefistofelio sutarties analizei, jei nuspręstumėte rašyti pastraipas, galima skirti net tris pamokas. Šį filosofinės tragedijos epizodą siūlau analizuoti ir interpretuoti trimis požiūriais – sociologiniu, komunikacijos ir teisiniu. Galutinis…

Trečioje Gėtės Fausto pamokoje analizuojama pagrindinio veikėjo egzistencinės krizės momentas, kai rankose atsiranda nuodų taurė. Siūlomos dvi scenarijaus problemos: į Fausto dvasinę kovą pasižiūrėti psichologų akimis (surinkti duomenis anamnezei) ir…

Antroje „Fausto“ pamokoje analizuojamas tekstas „Prologas danguje" siejamas su bibliniu kontekstu – pasakojimu apie Jobą. Aptariamas skirtingas Dievo ir Mefistofelio požiūris į žmogų, jų lažybas. Būtent iš šio momento ir…

Neretai ne tik mokiniai, bet ir patys mokytojai sunkiai skiria problemos analizę nuo paprasčiausiai užduodamo klausimo. Manau, kad tai atsitiko todėl, kad aiškinantis bet kurį tekstą, nustatant jo loginį sluoksnį…

Pirmoje Apšvietos ciklo pamokoje sprendžiamos nedidelės trys problemos: 1) kaip parašyti enciklopedinį tekstą apie epochą? 2) ar kultūros epocha lemia Fausto tematiką, pagrindinio herojaus interpretaciją? 3) ar teisus Gėtė sakydamas,…

Viena iš integruojamų į lietuvių kalbos dalyką programų yra etninė kultūra. Sunku sugalvoti, kaip tai pateikti mokiniams, kuriems šis dalykas dažnai tolimas, nesuprantamas. Šiame dviejų pamokų cikle bandėme pažiūrėti, kaip…

Skiriama 10 pamokų, pateikta 4 pamokų medžiaga. Pirmos dvi pamokos – Baroko epochos pristatymas, remiantis Jostein Gaarder kūriniu „Sofijos pasaulis“, Kristinos Sabaliauskaitės romanu „Silva rerum“, G. Vaitkūno straipsniu „Švietimo epochos…

Karantino metu neturėjome didelės patirties: trūko skaitmeninio turinio, nenuvokėme, kokio kiekio medžiagos reikia pateikti moksleiviams, kiek jie „patempia gyvų“ pamokų ir pan. Krūvis dvyliktokams buvo didžiulis, viskam atlikti labai truko…

Poema „Metai“ yra ir mūsų grožinės literatūros pradžia ir autentiškas žemdirbio kultūros kodas, tautos savasties paliudijimas, mūsų etninės tapatybės atskaitos taškas, tačiau, oi, kaip sunkiai mūsų mokinių skaitomas ir suprantamas.…

Labai dažnai mūsų mokiniai pasako, kad jų prioritetai yra susiję su tiksliaisiais mokslais, kad jie neperskaitė kūrinio ar neparašė veikėjo analizės, nes sprendė uždavinius. Išties matematikos mokymas po 2020 metų…

Pateikiu pamokos, kuri padės parengti mokinius literatūrinei pastraipai apie renesansinį Lietuvos įvaizdį, skaidres. Pamokoje bus lyginami viduramžių raštuose išlikęs šalies įvaizdis su pateiktu Radvano poemoje, (su kontekstu, jo rūšimis ir…

Kaip jomis galima naudotis? Lentelių turinys – puikus kontekstas rašant tiek samprotavimo, tiek literatūrinį rašinį. Kiekvienai epochai ir srovei skirtas vienas lapas, kuriame yra tokie skyriai: 1) terminas; 2) filosofinis…

Tarp literatūros ir psichologijos dalykų mokykloje yra labai daug bendra – tiek vienas, tiek kitas dalykas savo objektu dažniausiai pasirenka žmogaus vidinį pasaulį. Dėl menkos gyvenimiškos patirties moksleiviai dažnai nagrinėja…

Poema aktuali šiandien savo psichologiniais aspektais. Ir visai nesvarbu, kad literatūros kritikai teigia, jog „Metuose“ matome tik apibendrintą būrų paveikslą. Tai ne visai tiesa - kai žmogus vaizduojamas bendruomenėje ir…

Parsisiųsti VIDURINIO UGDYMO LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS PRIVALOMI PROGRAMINIAI AUTORIAI IR KONTEKSTO AUTORIAI (NUORODŲ LENTELĖ) Privalomi autoriai Konteksto autoriai Kūrinių tekstai Programoje nurodyti privalomų ir konteksto autorių kūriniai, rekomenduojami privalomų autorių…

Parsisiųsti VIDURINIO UGDYMO LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS PRIVALOMI PROGRAMINIAI AUTORIAI IR KŪRINIAI (NUORODŲ LENTELĖ) Privalomi autoriai Privalomi konteksto autoriai Kūrinių tekstai Programoje nurodyti privalomų autorių kūriniai, rekomenduojami privalomų autorių kūriniai Medžiaga…

„Madagaskaras“ – tai kūrinys apie literatūrą ir kultūrą. Jeigu įprastai literatūros suvokimą grindžiame savo egzistencine patirtimi, tai „Madagaskaras“ apeliuoja į mūsų kultūrinę patirtį. Jis pagrįstas intertekstualumu, t. y. nuorodomis į…

TURINYS Įvadas Skaitymo gebėjimų aktualumas Grožinio teksto skaitymo ypatumai Skaitymo iššūkis mažiesiems: ieškok potekstės Nuo įvykių sekimo – prie jausmų analizės: poezijos skaitymo ypatumai Išmokus sekti įvykius – giliau į…

Nagrinėjami klausimai ir temos: ar Vaižgantas buvo „doras katalikas“? Mykoliukas kaip krikščioniško šventumo pavyzdys Kodėl Mykoliukas nebūtų liurbis ir šių laikų visuomenėje, sudievinančioje aktyvumą ir produktyvumą? Geišės ir Severiutės santykiai:…

Psichoanalitinis žvilgsnis į Vinco Mykolaičio–Putino romaną „Altoriųšešėly“: https://www.youtube.com/watch?v=JnncJl8xyTw Ribinių situacijų vaizdavimo būdai Balio Sruogos romane „Dievųmiškas“: https://www.youtube.com/watch?v=RsSK-1rc6l8 Antano Škėmos „Balta drobulė“ – nihilistinio rašymoprojektas: https://www.youtube.com/watch?v=MpjwUZES7wo Veikėjų kūrimo būdai Mariaus Katiliškio romane „Miškais ateinaruduo“;: https://www.youtube.com/watch?v=cgJ6HsvYNa0…